سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بخور زار

ترکیبات تشکیل دهنده بخور زار

بخور زار چیست

بخور زار و کاربرد آن در علوم فرا زمینی و علم دعانویسی و رمالی پدیده ای غیر قابل انکار است اما با گذشت زمان و فراگیر شدن علوم غریبه در بین جوامع بشری کم کم حقایق بیشتری از این این بخور و کاربردهای آن برای مردم جهان آشکار شد.

البته لازم به ذکر است که با فراگیر شدن علوم غریبه موضوع کلاهبرداری و اخاذی از جیب مردم هم رواج یافت.

بخور زار دربین بومیان کشور مالزی رسم بوده مجبور بودن قبل از طلاق و در صورت موافقت طرفین از نوعی بخور برای گرم کردن تنور عشق زن و شوهر استفاده کنند و فرصتی چهل روزه میدادند تا بخور ، محبت بین زن و شوهر را آتشین کند.

بخور زار با این روش جلوی طلاق و جدایی های زناشویی را میگرفت. همین سنت در برخی کشورهای دیگر هم تا حدودی بین بعضی قبیلها رواج داشت که همین موضوع سبب کاهش آمار طلاق میشد.

بخور زار

اساس وجود و فلسفه پیدایش بخور زار به مصر و حکومت فراعنه باز میگردد اما درواقع اگر به نحوی ملموس تر پیش بروین به معبدی بنام "خاجوراهو" "Khajuraho" در قلب شهر "مادیا پرادش" "Madhya Pradesh" در هندوستان میرسیم.

شهر "مادیا پراش" را قلب فکر و تمدن هندوستان مینامند و داستانها و افسانه های بیشماری در وصف آن وجود دارد.

بناهای عجیب و تصاویری از معاشقه تمامی در و دیوار این معبد رسمی را پوشانده است

بخور زار 1

فلسفه ی اصلی این معبد حول محور یک مجمر (بخور دان) است که توسط مسئولین معبد اداره میشده و اساس کار بر این روش بوده است که وقتی پسری عاشق دختری میشد و خانواده ی دختر مخالف بودند و یا خود دختر مخالف بود پسر عاشق به عنوان پیشکش یک حیوان یا طلا و یا شیئ با ارزش به عنوان مبلغ و هدیه به کاهن معبد می داد و کاهن با بخوراتی ماورایی و اعمالی خاص نظرها را عوض کرده و دو فرد را بهم میرساند.البته این کار برای دختران هم به همین نحو انجام میشد تا به پسر دلخواه خودشان برسند.

سازنده ی اصلی این بخور رویایی که به زار معروف بود(بخور زار) پادشاه سرزمینی کوچک به نام برونی بود که بعدا به سبب ثروت افسانه ای خود در جهان معروف شد و امروز پادشاه برونئی را به نام فرد صاحب کشتی و هواپیمایی از طلا میشناسند و البته از اعضای لژهای برتر فراماسونری در جهان است.بخور زار 3

معبد "خاجوراهو" "Khajuraho" را میتوان الفبای ابتدایی فرهنگ کابالا در هندوستان نامید.این معبد سالیانه میزبان صدها هزار توریست از سرار جهان است

فروش بخور زار

بخور زار در چین

فروش بخور زار

پیدایش بخور زار در کشور چین هم از سوی کاهنان معبد و بوداییان شکل گرفته است.

البته کشور چین که سازنده ی تمامی محصولات جهان است در ضمینه ساخت بخور زار هیچ فعالیتی را از خود نشان نمیدهد و ورود بخور زار از کشوری برونئی به این کشور انجام میشود.شاید اسرار ساخت و یا واقعیت وجودی موجود در این بخور سبب شده که چینی ها در این محصول نفوذی نداشته باشند.

در کشور چین استفاده از بخور زار دربین پیروان بودا رواج دارد و بر این باور هستند که استفاده از بخور زار سبب کاهش آمار طلاق در بین پیروان بودا میشود.پیروان "داکاچاوئی" به بخور زار بخور عشق یا بخور پیوند هم میگویند و آن را عامل ایجاد عشق و گرمی روابط زناشویی میدانند.

بخور زار در هندوستان

بخور زار هندی

بخور زار در کشور هند با رنگ و بویی کمی متفاوت تر در ساختار فرهنگی مردم و اداب و رسوم آنها قرار گرفته است

معابد بودا و هندوها هردو در این کشور وجود دارند که همگی دارای مراسمی تقریبا مشابه بهم هستند

البته فرهنگ استفاده از بخور زار در بین جمعیت مسلمان و مسیحی این کشور را هم نیز شاهد هستیم

در هندوستان علاوه بر استفاده از بخور زار درجلب معشوق و یا جلوگیری از سردی رابطه و طلاق از بخور زار در جشن های عروسی هم استفاده میکنند.

بدین نحو که لباسی را که قرار است عروس و داماد در شب عروسی بپوشند و لباسی را که در فردای شب عروسی و در حجله میپوشند را توسط مادر عروس یا مادر داماد در دود حاصل از سوزاندن بخور زار قرار میدهند.

درواقع لباسهای اولین روز زندگی زناشویی عروس و داماد را با بخور زار خوشبو میکنند و بر این باور هستند که این سنت سبب پایداری رابطه ی بین آنها میشود و اگر عشقی از قبل در وجود زوجین بوده از بین میرود و فقط به همسر خویش دلبستگی پیدا میکند.بخور زار هندوستان

بخور زار صوفیان

بخور زار در بین صوفیان

بخور زار در بین صوفیان هم رواج دارد اما اعمالی که صوفیان با بخور زار مرتکب میشوند با رقص و حرکاتی خاص همراه است.

مراسم به این نحو است که ابتدا بخور زار را درون بخوردانی بزرگ قرار میدهند(باید بخوردان بزرگ باشد)،سپس فردی بخوردان را در بین جمعیت میچرخاند و همه باید مودب و قیام کرده(ایستاده) باشند تا بخوردان در بین جمعیت بچرخد.

سپس مراسم با دعاها و وردهایی شروع میشود و همه شروع به رقص و حرکات خاص میکنند.

صوفیان بر این باورهستند که هنگامی که درجمعی بخور زار سوزانده شود موجودات ماورایی برای کمک و برآورده کردن حاجتشان در بین جمعیت حاضر میشوند و صوفیان با ایجاد حرکاتی خاص آمدن این موجودات را خیر مقدم میگویند

بخور زار صوفی

البته صوفیان مراسم متعدد و متفاوتی را با بخور زار انجام میدهند که بیشتر این مراسم در اصل نوعی رمالی و احضار موجودات ماورایی محسوب میشود.

فستیوال صوفیان نیجریه یکی از بزرگترین فستیوال های صوفیان درجهان محسوب میشود که در این مراسم بیشتر اعمالی که صوفیان در این فستیوال انجام میدهند مشابه اعمالی است که در جشن های آفریقایی انجام میشود.

صوفیان به موکل و موجودی که از طریق بخور زار احضار میشود موکل سید یا موکل سبز میگویند.و موکلی که توسط بخور سرخ ایجاد میشود جن حمر یا جن سرخ میگویند.

نوعی بخور بنام بخور بحری وجود داردکه به آن بخور آبی یا بخور دریا میگویند و صوفیان بر این باور هستند که بخور بحری سبب احضار نوعی جن دریایی میشود که به صیادان در صید بیشتر و پیدا کردن مسیر کمک میکند.این باور در بین برخی بومیان جنوب ایران(بندرعباس) هم وجود دارد و این مراسم را با دورهم نشینی به شکل دایره و دست زدن و چرخاندن کمر به شکل نشته و یا ایستاده انجام میدهند.

بخور بحری را نمادی از روزی و سعادت میدانند و این عقیده در بین بودایان و هندوها و صوفیان هم وجود دارد

بخور زار بندرعباس

مراسم بخور زار در بندرعباس :در این مراسم در شب حنابندان بخوردانی را از بخور زار پر کرده و درجلوی پای عروس و داماد به حرکت در می آورند.بومیان جنوب این اقدام را موجب ثبات و پایداری رابطه زناشوی میدانند.

نفوذ فرهنگی و اجتماعی غرب سبب شد تا چنین فرهنگهایی در بین مردم کمرنگ تر شد و انجام این اقدامات نشانه ی عقب افتاده بودن افراد باشد.نفوذ فرهنگ غربی سبب شد تا بخورات سنتی مردم کم کم تبدیل به اسپری های شیمیایی و بیخاصیت شوند و رسمی که سبب کاهش آمار طلاق درجامعه میشد امروزه به حرکتی نمادین و فستیوالی تبدیل شود.

کارشناسانی که همواره از افزایش آمار طلاق در جامعه دم میزنند بهتراست بجای استفاده از الگوهای فرهنگی غرب در بهبود روابط خانواده به سراغ آداب و رسوم قدیم کشور خود در ایجاد پیوند مستحکم در خانواده بروند.